Thibaut Courtois menegaskan 'terlalu banyak pembohongan disebarkan' ketika penjaga gol Belgium itu menolak laporan mengenai keretakan dalam kem pasukan The Red Devils.

Piala Dunia 2022 dianggap sebagai peluang terakhir buat 'Generasi Emas' Belgium, yang perlu mengelak kekalahan menentang Croatia untuk berpeluang mara ke peringkat 16 terakhir.

Berikutan kekalahan mengejut 2-0 mereka kepada Maghribi, Jan Vertonghen kelihatan tidak berpuas hati dengan pandangan Kevin De Bruyne, yang mencadangkan Red Devils yang semakin tua untuk melancarkan cabaran tulen di Qatar.

Sementara itu, Eden Hazard menyatakan kepercayaannya pasukan kendalian Roberto Martinez mempunyai 'peluang lebih besar' untuk kegemilangan di Russia empat tahun lalu, apabila mereka dikalahkan 1-0 oleh Perancis pada separuh akhir.

"Saya rasa kami menyerang kurang baik kerana kami juga terlalu tua di hadapan," kata Vertonghen.


Courtois, yang akan memperoleh kap ke-100 sekiranya dia bermain menentang Croatia, mendedahkan terdapat perbincangan dalam kalangan pemain Isnin lalu, dan khabar angin itu telah mendorong rakan sepasukannya.

“Masalahnya ialah terlalu banyak pembohongan disebarkan,” katanya. "Sesuatu situasi digambarkan tidak wujud. Sebagai satu kumpulan, kita perlu mengelak perkara negatif itu.

"Semuanya telah dijelaskan semalam. Semua orang telah menyatakan pendapat mereka secara terbuka. Sekarang, kami perlu mengambil tindakan di atas padang. Ada baiknya kami mengadakan perbualan berkumpulan. Kami berkata apa yang kami fikirkan antara satu sama lain.

"Kami harus jujur antara satu sama lain dan berjuang untuk satu sama lain di atas padang."

Hazard juga menafikan terdapat konfrontasi di bilik persalinan selepas kekalahan Maghribi, tetapi kapten Red Devils itu mengakui dia telah mengadakan perbualan dengan De Bruyne mengenai komennya.

"Tiada apa-apa berlaku di dalam bilik persalinan," katanya. "Hanya jurulatih yang bercakap. Saya bercakap dengan Kevin De Bruyne, dia memang percaya dengan kumpulan.

"Kami bercakap baik di kalangan pemain. Banyak yang telah diperkatakan. Kami bercakap selama sejam tentang perkara yang baik dan perkara yang kurang baik. Sekarang, kami mahu menang menentang Croatia. Kami perlu bersedia."