Thibaut Courtois tidak akan mendapatkan panggilan lewat untuk beraksi di pentas Euro 2024, namun segalanya terletak kepada keputusan Belgian FA, dedah Pengarah Teknikal, Franck Vercauteren.

Penjaga gol Real Madrid itu tiada dalam senarai 25 pemain Red Devils menjelang Kejuaraan Eropah, walaupun telah kembali pulih daripada kecederaan ligamen lutut dan membantu Los Blancos menjulang gelaran Liga Juara-Juara buat kali ke-15.

Courtois, yang berjaya tidak dibolosi ketika Real mengatasi Borussia Dortmund 2-0 di Wembley, terlibat dalam perbalahan dengan jurulatih Belgium, Domenico Tedesco, Jun tahun lalu, meninggalkan skuad apabila dia tidak dinamakan sebagai kapten selepas persaraan Eden Hazard.

Koen Casteels, Thomas Kaminski and Matz Sels antara tiga nama penjaga gol Tedesco untuk kejohanan di Germany, di mana Red Devils bakal bermain dalam Kumpulan E bersama Romania, Ukraine dan Slovakia.

Vercauteren mengesahkan tiada pusingan U untuk menyenaraikan Courtois, namun dia masih lagi memiliki masa depan bersama skuad kebangsaan.


"Malangnya, kami akan bermain Kejohanan Eropah tanpa dia," katanya.

"Jadi, sekarang kita tidak perlu lagi fokus pada itu. Ia adalah tugas persekutuan untuk melicinkan kedutan. Itu sememangnya satu kemestian.

"Kami tidak pernah meragui kualitinya atau dia tidak akan cergas. Jadi, kami mesti hentikan perkara itu sekarang. Isyarat telah diberikan bahawa kami mesti menghormati.

"Pada satu ketika, anda perlu melabur untuk menyelesaikannya. Itu sudah tentu niatnya. Ia sebahagiannya tugas saya untuk mewujudkannya. Kami tahu apa yang perlu kami lakukan."

Bapa Courtois, Thierry, yang berada di Wembley untuk menyaksikan anaknya merangkul pingat kedua Liga Juara-Juara, menambah: "Semoga masalah itu dapat diselesaikan."