Prinsipal pasukan Mercedes, Toto Wolff, mengakui pasukan itu tidak lama lagi mempunyai pilihan selain berputus asa terhadap pembangunan kereta musim ini dan fokus pada tahun depan.

Lewis Hamilton mendapat tempat ketiga di Grand Prix Britain, tetapi dikalahkan oleh Lando Norris di tempat kedua dan jauh di belakang Max Verstappen -- yang melebarkan kelebihan kejuaraannya kepada 99 mata untuk mengejar hatrik kejuaraan dunia.

Hamilton tidak dapat melepasi Norris McLaren berikutan kereta keselamatan diturunkan di litar walaupun secara teorinya menggunakan tayar lebih laju pada peringkat penutup dan juara dunia tujuh kali itu kekal di tempat keempat dalam kedudukan pemandu -- 124 mata di belakang Verstappen.

Wolff mengetahui mereka tidak boleh berbuat apa-apa untuk menghalang dominasi Verstappen dan Red Bull, oleh itu berkata masanya akan tiba tidak lama lagi untuk bertukar fokus kepada musim depan.

"Saya rasa tidak lama lagi," kata Wolff.

“Kami tiada pilihan. P2, P3 pada asasnya tidak memberi kesan kepada saya dan pasukan.

“Ia adalah tentang kembali untuk dapat memenangi kejuaraan dunia.

“Itu tidak akan berlaku tahun ini jadi kami perlu melihat tahun depan dan kami akan melihat dengan semua perlumbaan yang akan datang bagaimana kami boleh belajar dan membangun dan memastikan kami dapat meneruskannya ke tahun depan.

“Setelah berkata demikian, peraturannya adalah sama jadi kami tidak belajar apa-apa dengan meneruskan kereta ini.”