Lewis Hamilton percaya Mercedes memerlukan baki kempen Formula Satu (F1) musim ini untuk mencapai kedudukan di mana mereka mampu mencabar pelumba Red Bull.

Red Bull memulakan musim 2023 dengan berturut-turut mengungguli kedudukan satu-dua podium dengan Max Verstappen menang dalam Grand Prix (GP) Bahrain sementara Sergio Perez cemerlang di Arab Saudi.

Sementara itu, Mercedes menduduki tangga ketiga dalam carta kejuaraan pembina selepas memulakan rentetan tahun kedua dengan rentak sumbang yang menyaksikan Hamilton yang menggunakan jentera W14 menamatkan dua saingan awal di tempat kelima.

Bercakap menjelang GP Australia hujung minggu ini, Hamilton sangsi tentang peluang pasukannya menyaingi Red Bull dalam jangka pendek.

"Ia memerlukan kami baki saingan ini untuk merapatkan jurang ini," kata juara dunia tujuh kali tersebut.




"Jika berdasarkan Red Bull, kemungkinan besar mereka akan terus berkembang. Sesetengah kereta mereka mempunyai prestasi yang tinggi. Pada satu ketika ia kelihatan tidak boleh bergerak lagi tetapi ia mungkin masih mampu.

“Mereka mempunyai pasukan yang hebat di sekeliling mereka dan saya pasti mereka akan terus menambah kekuatan.

"Kami hanya perlu memastikan apabila kami melakukan perubahan, semoga jurangnya tidak terlalu jauh dan pastinya ia memerlukan usaha keras kami sepanjang tahun ini bagi merapatkan jurang."