Bernie Ecclestone berkata dia akan terkejut jika Ferrari melakukan perpindahan terbesar dalam sejarah Formula Satu baru-baru ini dengan menandatangani Lewis Hamilton.

Masa depan Hamilton dalam sukan itu masih dalam penelitian dengan enam bulan untuk menjalankan perjanjian GBP40 juta setahun di Mercedes.

Kedua-dua Hamilton, 38, dan ketua pasukan Mercedes, Toto Wolff, berkata mereka menjangkakan perjanjian baharu akan dipersetujui.


Daily Mail minggu ini melaporkan bahawa Ferrari sedang menyediakan tawaran hebat untuk Hamilton -- yang mungkin melibatkan perjanjian pertukaran dengan Charles Leclerc -- manakala La Gazzetta dello Sport mendakwa Hamilton sudah menerima tawaran daripada pasukan Itali itu.

Bercakap kepada agensi berita PA, bekas supremo F1 Ecclestone, yang kekal berhubung rapat dalam sukan itu, berkata, “Saya akan terkejut bahawa Ferrari mahu menyingkirkan Leclerc untuk menandatangani Lewis kerana mereka sangat menyayangi Leclerc.

“Lewis telah berkata bahawa apabila dia memutuskan untuk bersara dia masih mahu terlibat dengan Mercedes jadi ia akan mengejutkan saya jika dia mahu pergi.

“Dan jika saya adalah Lewis dan saya melihat bahawa Leclerc gembira untuk meninggalkan Ferrari, saya akan fikir ada masalah di sana.

“Saya juga tidak tahu mengapa Lewis fikir dia lebih baik di Ferrari berbanding di mana dia berada pada masa ini. Dia tahu segala-galanya dengan baik dan benar di Mercedes. Mereka mengenalinya, dan mereka sangat menghormatinya supaya dia tidak dapat dijaga dengan lebih baik di mana-mana.

“Ferrari bukan rumah persaraan juga. Mereka mahu memenangi kejuaraan dunia lebih daripada sesiapa pun. Jadi secara peribadi, saya fikir dia akan kekal sebagai Mercedes, atau dia akan bersara.”