Fernando Alonso percaya dia adalah calon yang 'menarik' untuk menggantikan Lewis Hamilton di Mercedes -- tetapi telah menafikan mengadakan perbincangan dengan Silver Arrows.

Hamilton, 39, memasuki musim terakhirnya bersama pasukan yang membawanya ke enam daripada tujuh kejuaraan dunianya selepas bersetuju berpindah mengejut ke Ferrari pada 2025.

Penghijrahan Hamilton meninggalkan Mercedes akan mewujudkan kekosongan di samping George Russell, manakala pasukan Red Bull, Max Verstappen, juga dijangka mempunyai tempat duduk dengan kontrak Sergio Perez akan tamat pada penghujung musim.


Perjanjian dua musim Alonso dengan Aston Martin akan diperbaharui pada 2025. Difahamkan pasukan Britain itu berminat untuk mengekalkan khidmat juara dunia berganda itu.

“Saya sedar situasi saya yang sangat unik,” kata Alonso, yang memenangi kejuaraan dunia berturut-turut bersama Renault pada 2004 dan 2005.

“Hanya ada tiga juara dunia di grid dan saya satu-satunya yang ada untuk 2025, jadi saya berada dalam kedudukan yang baik.

“Berpindah ke Mercedes, tidak ada apa-apa. Saya tahu pasaran pemandu telah bermula awal tahun ini, tetapi ini tidak akan menjejaskan saya dari segi persediaan untuk musim ini.

“Jika saya mahu terus berlumba melangkaui tahun ini, perbincangan pertama dan satu-satunya pada permulaan ialah Aston Martin. Saya percaya projek ini dan itu akan menjadi keutamaan saya.

“Tetapi jika kami tidak dapat mencapai kata sepakat, saya tahu saya menarik kepada pasukan lain. Saya tidak akan kekal dalam Formula Satu hanya untuk berseronok. Saya bukan jenis orang dan bukan pemandu seperti itu. Mari lihat apa pilihannya.”