Toto Wolff mengakui Mercedes harus menukar reka bentuk kereta mereka untuk kembali mendominasi Formula Satu (F1).

Mercedes mengharungi musim 2022 yang suram apabila Lewis Hamilton gagal mencatat sebarang kemenangan buat julung kali dalam kariernya.

Kebanyakan berpunca daripada masalah jentera malah Mercedes tetap dengan reka bentuk "pod sifar" unik mereka bagi musim 2023, walaupun model "pod sampingan" Red Bull lebih menonjol.

Namun, selepas sesi kelayakan mengecewakan yang menyaksikan George Russell menduduki tempat keenam sementara Hamilton di tempat ketujuh dalam Grand Prix (GP) Bahrain awal pagi tadi, Wolff mengesahkan perubahan perlu dilakukan.

Dia berkata: "Akhirnya saya tidak fikir pakej ini akan kompetitif.



"Kami memberikan yang terbaik ketika di luar musim dan kini kami perlu berkumpul semula, duduk bersama jurutera yang sedia bekerjasama tentang segala hal dan memutuskan apakah hala tuju pembangunan yang ingin kami laksanakan demi berdaya saing memenangi perlumbaan.

“Ia bukan sahaja seperti tahun lalu, kami hanya memanjat podium.

"Saya pasti kami mampu memenangi perlumbaan musim ini tetapi kami benar-benar perlukan program jangka pertengahan dan panjang bagi menentukan keputusan yang perlu diambil."

Juara bertahan, Max Verstappen, memacu deras jentera Red Bull untuk membuka kempen tahun ini dengan positif sambil diekori rakan sepasukan, Sergio Perez, sementara Fernando Alonso daripada Aston Martin meraih tempat ketiga.