Lewis Hamilton berikrar untuk meneruskan bersaing dalam Formula Satu selama yang boleh untuk mencabar Max Verstappen untuk kejuaraan dunia sekali lagi.

Hamilton menamatkan saingan di tempat kedua kepada Verstappen pada Grand Prix Sepanyol semalam ketika bintang Red Bull itu mempamerkan persembahan cemerlang untuk meraih kemenangan kelimanya daripada tujuh perlumbaan. George Russell melengkapkan kedudukan podium daripada perlumbaan yang baik buat Mercedes.

Kontrak juara dunia tujuh kali itu akan tamat pada akhir tahun ini, tetapi pemain berusia 38 tahun itu mendedahkan semalam bahawa dia akan bertemu dengan prinsipal pasukan Mercedes, Toto Wolff, untuk menyelesaikan perjanjian baharu.

Pemandu British itu berada dalam saat sukar sepanjang kariernya, 29 perlumbaan telah berlalu sejak dia tewas kepada Verstappen pada perlumbaan akhir musim 2021 yang penuh kontroversi di Abu Dhabi, dan pemandu yang memecahkan rekod itu tidak pernah memenangi perlumbaan sejak itu.

Tetapi berikutan prestasi pasukannya yang digiatkan semula di Litar de Catalunya, Hamilton membenarkan fikirannya melayang kepada prospek perlawanan semula kejuaraan dengan Verstappen yang dia dan sukan itu, sangat mendambakan.

"Saya mahu meneruskan selama yang saya boleh," kata Hamilton.

“Tetapi saya mahu berada di tempat dia (Verstappen), atau berlumba dengannya sekurang-kurangnya, dan saya sangat fokus untuk sampai ke tahap itu. Perjalanan masih panjang, masih ada masa.”

Hamilton akan berusia 39 tahun pada Januari tetapi dia tetap didorong oleh keinginan untuk dinobatkan sebagai juara dunia untuk rekod kali kelapan.

"Keinginan saya tidak pernah berubah," tambahnya. “Saya berada di tempat yang hebat dalam hidup saya, dan saya sangat gembira di mana saya berada dalam hidup saya. Saya mempunyai semua itik berturut-turut supaya saya boleh fokus.

“Saya belum menandatangani apa-apa lagi, tetapi saya akan bertemu dengan Toto (Isnin) jadi mudah-mudahan kita dapat melakukan sesuatu.

“Kami telah mengadakan begitu banyak mesyuarat. Dan ini adalah satu lagi pertemuan. Tetapi kontrak itu sentiasa berada di belakang fikiran anda, jadi apabila ia selesai maka saya boleh lebih fokus pada masa depan.”