Max Verstappen memberikan penghargaan kepada pasukan Red Bull sambil mencadangkan kemenangannya juga harus dikaitkan dengan dia sebagai 'pemandu yang luar biasa' selepas komen Lewis Hamilton baru-baru ini.

Pemandu Red Bull itu meraih satu lagi kejayaan di tempat sendiri di Grand Prix Belanda untuk menghampiri kejuaraan pemandu dunia kedua berturut-turut selepas kemenangan tahun lalu ke atas warga Britain itu.

Verstappen telah menjadi pemandu dominan dalam F1 musim ini dengan kereta yang hebat, dan pelumba Mercedes Hamilton sebelum ini memberi penghormatan kepada kakitangan teknikal, diketuai oleh Adrian Newey, di pasukan saingan.

Hamilton turut memuji Verstappen, yang mengetepikan dia untuk gelaran dalam keadaan kontroversi tahun lalu

Ditanya mengenai komen Hamilton selepas kemenangan di Litar Zandvoort, Verstappen mengakui usaha pasukannya untuk membantu usahanya, tetapi juga menegaskan bahawa dia memainkan peranan yang sama penting dalam kejayaannya sendiri.

"Banyak perkara itu bergantung kepada pasukan, sudah tentu, kerana ia juga bagaimana Lewis memenangi kejuaraannya," katanya. "Begitulah ia berlaku dalam Formula 1.


"Kereta anda sangat penting, tetapi saya fikir apabila anda seorang pemandu yang luar biasa seperti Lewis juga, anda membuat perubahan berbanding rakan sepasukan anda pada masa itu, dalam perlumbaan yang sangat penting juga.

"Anda akhirnya memenangi perlumbaan seperti itu dan itulah, pada penghujung hari, apa yang dilakukan oleh pemandu yang baik. Mereka membuat perbezaan berbanding pemandu lain yang pantas.

"Kereta itu sangat dominan dalam Formula 1 tetapi sudah tentu antara rakan sepasukan, hanya seorang boleh menang, dan di situlah anda perlu membuat perbezaan."