LeBron James berkata dia 'tidak akan melupakan' masanya bersama Cleveland Cavaliers selepas 22 matanya membantu Los Angeles Lakers mengatasi bekas pasukannya.

James tidak selalu menikmati hubungan yang mudah dengan peminat Cavaliers, meninggalkannya pada 2010 secara kontroversial berhijrah ke Miami Heat.

Setelah memenangi dua kejuaraan NBA bersama Heat, James kembali ke Cleveland pada 2014 dan memenangi peminat Cavaliers dengan membantu mereka merangkul gelaran pertama sebelum berlepas semula pada 2018.

James terus memenangi Kejohanan NBA keempat dengan Lakers, dan dia menjaringkan 22 mata ketika pasukannya pergi ke Cleveland dan meraih kemenangan 121-115 pada hari Sabtu.

MVP empat kali itu menerima sambutan hangat daripada penonton tuan rumah, dan selepas perlawanan dia merenungkan masa 'istimewa'nya bersama Cavaliers, yang bermain dekat dengan kampung halaman James di Akron, Ohio.

"Ia cukup istimewa," kata James. "Ia sangat istimewa menjadi seseorang dari Akron.

"Saya dibesarkan 30 batu di selatan sini dan dapat digubal di sini dan menghabiskan tujuh tahun pertama saya di sini dan melakukan beberapa perkara istimewa yang belum pernah dilihat oleh francais itu.

"Apabila saya menyertai pasukan ini, saya berkata saya mahu menerangi tempat ini seperti Vegas. Jadi saya rasa saya melakukan kerja yang baik untuk melakukannya apabila saya berada di sini selama 11 tahun.

"Melangkah ke belakang di tingkat ini sentiasa satu perasaan yang cukup sejuk, melihat ke atas dan menjadi sebahagian daripada semua sepanduk di arena ini. Yang berada di tengah-tengah ialah kejuaraan [20]16, jadi itu cukup hebat .

"[Saya] menghabiskan 11 tahun di sini dan dapat kembali selepas saya berkhidmat di Miami dan memenangi kejuaraan di sini untuk francais ini, untuk bandar ini, saya fikir ia adalah kemarau selama 52 tahun atau sesuatu seperti itu di bandar Cleveland untuk mana-mana pasukan sukan, saya rasa itu adalah sesuatu yang tidak akan saya lupakan tidak kira berapa umur saya. Saya akan sentiasa ingat detik itu."