LeBron James menjadi pemain NBA pertama yang mencapai 40,000 mata musim biasa kerjaya dalam perlawanan Sabtu menentang Denver Nuggets.

Tetapi dia menyifatkannya sebagai "kenangan pahit-manis" selepas pasukannya Los Angeles Lakers tewas 124-114 kepada juara bertahan NBA itu.

"Menjadi pemain pertama yang melakukan sesuatu, ia cukup hebat dalam liga ini," kata pemain berusia 39 tahun itu, yang menjaringkan 26 mata pada malam itu.

"Anda hanya tahu sejarah, sesuatu hebat yang telah saya lalui."

James menjaringkan mata bersejarah buat dirinya dengan baki 10 minit dan 39 saat pada suku kedua untuk memberikan Lakers mendahului 37-32.

Orang ramai memberi tepukan gemuruh kepada James semasa tamat masa perlawanan dan bola yang digunakannya untuk mencapai kejayaan telah dikeluarkan daripada permainan.

Bagaimanapun, Nuggets melebarkan kemenangan berturut-turut kepada enam perlawanan hasil 35 mata daripada Nikola Jokic untuk meninggalkan James dengan perasaan bercampur-baur.

“Perkara utama sentiasa menjadi perkara utama dan itulah kemenangannya,” katanya. “Dan saya benci perkara itu berlaku dalam kekalahan terutamanya berbanding pasukan yang bermain dengan sangat baik.

"Kami bermain bola keranjang yang bagus tetapi tidak dapat menutupnya, jadi [ia] pahit, tetapi saya menikmati setiap saat di atas gelanggang."

James menjadi penjaring terbanyak sepanjang masa NBA pada Februari 2023, melepasi rekod lama Kareem Abdul-Jabbar iaitu 38,387 mata.

Juara NBA empat kali dan Pemain Paling Berharga empat kali berada dalam kempen ke-21nya dan merupakan pemain aktif tertua liga.

James berkata dia tidak tahu sama ada pemain NBA lain boleh mencapai pencapaian 40,000 mata.

“Anda perlu bermain agak lama dan bertuah dengan kecederaan dan lain-lain perkara,” katanya.

"Anda perlu menjaga badan anda. Anda perlu hadir di atas gelanggang dan kemudian anda perlu produktif juga."

Jurulatih Lakers Darvin Ham adalah antara yang memberi penghormatan kepada James.

"Hanya gembira untuknya. Ia adalah satu pencapaian yang hebat," katanya.

"Semoga kami boleh mendapat kemenangan untuk menutupnya. Tetapi saya sangat menyukainya. Larian menakjubkan dan menakjubkan yang berterusan sehingga hari ini."