Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Tan Sri Norza Zakaria, mahu barisan atlet negara menerapkan mentaliti kemenangan apabila berkunjung ke bumi China bagi Sukan Asia Hangzhou 2022 bermula hujung bulan ini.

Perkara itu disampaikannya dalam majlis penyerahan watikah di ibu negara hari ini, di mana jaguh berbasikal trek, Shah Firdaus Sahrom, dan pemain skuasy, S. Sivasangari, dipilih sebagai pembawa jalur gemilang dalam temasya berkenaan.

Selain itu, Presiden Persekutuan Tinju Malaysia, Datuk Mohamad Iruan Zulkefli, dan bekas atlet gimrama negara, Prof. Madya Dr Farrah Hani Imran, dipilih sebagai timbalan ketua kontinjen negara dalam temasya itu bagi membantu ketua kontinjen, Datuk Chong Kim Fatt, dalam urusan berkaitan penyertaan, logistik dan kebajikan atlet negara di Hangzhou.

Berdasarkan kemas kini terbaru, seramai 289 atlet dan 145 pegawai akan mewakili Malaysia dalam Sukan Asia kali ini.

"Sukan Asia bukan temasya pendedahan, ia merupakan temasya sukan berprestasi tinggi di peringkat tertinggi Asia," kata Norza dalam sidang media seperti yang dipetik wartawan Astro Arena, Zulhelmi Zainal Azam.

"Yang paling penting adalah kita perlu menghantar mereka yang selayaknya berada di sana, bukan untuk pendedahan tetapi perlu mengikut kriteria yang ditetapkan."