Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Tan Sri Norza Zakaria, berkata tiada lagi senioriti dalam skuad kebangsaan selepas ini dan semua pemain akan dinilai berdasarkan kedudukan ranking dan bukannya umur.

Baginya, ini adalah langkah proaktif untuk melihat barisan pemain yang bernaung di bawah Akademi Badminton Malaysia (ABM) dapat bersaing secara sihat dan merebut lebih banyak peluang.

Selain itu, insentif tambahan sebanyak RM100,000 juga akan diberikan kepada persatuan negeri seandainya pembangunan atlet yang dilakukan mereka dilihat berjaya.

Dalam sidang media selepas Majlis Mesyuarat BAM hari ini, Norza berkata: "Sebab apa kami memilih untuk hanya membenarkan pemain remaja dari usia 16 tahun dan bukannya 13 tahun.

"Salah satunya adalah dari usia 13 hingga 15 tahun, kami percaya mereka sepatutnya berada di negeri mereka bersama keluarga tetapi kerana terdapat penstrukturan bahagian kejurulatihan, anda akan mengiktiraf pemain bukan berdasarkan umur mereka tetapi berdasarkan ranking dunia.

"Kami juga membincangkan geran berdasarkan prestasi buat persatuan negeri.

"Ketika BAM baru-baru ini meningkatkan bantuan kewangan kepada persatuan negeri bagi tujuan pembangunan, jawatankuasa hari ini bersetuju untuk mengkaji lebih lanjut kriteria pengagihan untuk memberikan ganjaran buat negeri yang aktif untuk terus memperkuatkan pembangunan pemain mereka dan melebarkan jumlah bakat kebangsaan.

"Maksudnya, jika setiap tahun sesebuah negeri mendapat lebih daripada RM300,000, ia akan dikekalkan tetapi tambahan daripada itu hanya akan berdasarkan prestasi dan aktiviti mereka," katanya.