Virgil van Dijk tidak percaya kehilangan status Liga Juara-Juara membuatkan Liverpool kurang menarik untuk menarik minat bakal pemain baharu.

Keputusan seri 1-1 yang terakhir di tempat sendiri menentang Aston Villa menamatkan usaha kelab itu untuk menduduki tempat empat teratas kerana mereka kini memerlukan sama ada Newcastle atau Manchester United kalah dalam kedua-dua baki perlawanan mereka.

Ia adalah kemungkinan yang paling jauh namun Liverpool bakal melewati pembinaan semula pasukan, Van Dijk menegaskan pemain tidak akan dihalang daripada menyertai walaupun mereka berdepan prospek bermain bola sepak Liga Europa.

“Jelas sekali peluang untuk mencapai bola sepak Liga Juara-Juara agak tipis tetapi kini ia menjadikannya lebih sukar,” kata kapten Belanda itu.

“Pramusim akan menjadi sangat penting. Saya sangat teruja untuk musim depan. Saya rasa perasaan itu datang beberapa bulan lalu apabila kami membuka halaman baru.

“Jelas sekali masih banyak yang perlu diusahakan tetapi perkara yang baik dalam kes ini ialah kami mempunyai seluruh pramusim untuk mengusahakannya dan itulah rancangannya.

“Apa yang saya ketahui, ia akan menjadi pramusim yang sangat sukar dengan banyak kerja fizikal tetapi juga banyak kerja taktikal yang cuba bersiap sedia untuk musim yang sukar.

“Pemain akan berhijrah, harap pemain masuk dan bersedia untuk permulaan pramusim.

“Semua orang tahu kami telah melalui sedikit peralihan dan, jika saya seorang pemain yang sedang meningkat naik dan saya mempunyai pilihan untuk pergi ke langkah seterusnya dan jika Liverpool menghubungi saya, saya pasti sangat berminat menyertai pasukan.


“Saya tidak fikir ia akan banyak berubah tetapi, jika seseorang mahu bermain Liga Juara-Juara tidak kira apa pun, itu adalah cita-cita mereka.”