Virgil van Dijk akan mengambil masa untuk mempertimbangkan masa depannya di peringkat kelab dan antarabangsa selepas Belanda mengalami kekecewaan Euro 2024 selepas disingkirkan England.

Ollie Watkins yang hadir sebagai pemain gantian menjaringkan gol kemenangan pada saat akhir ketika Three Lions bangkit dari ketinggalan untuk mengejutkan pasukan bimbingan Ronald Koeman dengan kemenangan 2-1 di Dortmund.

Belanda kini telah tersingkir daripada tujuh Piala Dunia atau separuh akhir Kejohanan Eropah.

Selepas kekalahan itu, kapten Oranje, Van Dijk -- yang berusia 33 tahun awal minggu ini -- ditanya sama ada dia bercadang untuk terus mewakili negaranya.

Bek tengah itu, yang juga telah dikaitkan dengan penghijrahan meninggalkan Liverpool ketika dia memasuki tahun terakhir kontraknya, tidak memberikan apa-apa mengenai masa depannya.

"Saya tidak mempunyai idea sedikit pun sekarang," kata Van Dijk.

“Saya akan berfikir dengan teliti musim panas ini tentang apa yang saya mahukan di peringkat kelab dan sebagai pemain antarabangsa.

"Kemudian kami akan melakukannya sekali lagi, tetapi pertama sekali, kami perlu kembali pulih ke tahap terbaik.

"Selepas musim seperti ini, di mana semua jenis perkara telah berlaku, ia menjadi penuh emosi pada akhirnya kerana anda tahu ia sudah berakhir."