Thiago Alcantara telah bersara daripada bola sepak selepas tamat musim penuh kecederaan bersama Liverpool.

Thiago menyertai Liverpool dari Bayern Munich dalam perjanjian bernilai GBP20 juta pada September 2020, setelah membantu gergasi Bavaria itu memenangi Liga Juara-Juara sebulan lebih awal.

Pemain tengah itu sebelum ini pernah menjadi sebahagian daripada skuad Barcelona yang memenangi saingan kelab utama Eropah pada 2010-11, juga memenangi 11 kejuaraan liga sepanjang tempohnya bersama Blaugrana dan Bayern.

Bagaimanapun, dia dihimpit kecederaan selepas tiba di Anfield, hanya membuat 68 penampilan Liga Perdana Inggeris secara keseluruhan.


49 hadir dalam tempoh dua musim pertama bersama The Reds, dan hanya menghadirkan peranan yang kukuh ketika musim 2023-24 sebelum kontraknya tamat.

Daripada mencari kelab baru, Thiago telah memilih untuk menutup kariernya, walaupun dia mencadangkan dia akan kekal dalam permainan dalam beberapa kapasiti apabila mengumumkan keputusannya semalam.

"Saya akan sentiasa bersedia untuk mengembalikan apa yang telah diberikan kepada saya dan saya bersyukur dengan masa yang saya nikmati," tulisnya dalam catatan di X.

"Terima kasih, bola sepak, dan kepada semua yang menemani saya dan menjadikan saya pemain dan orang yang lebih baik sepanjang perjalanan. Jumpa anda tidak lama lagi."

Thiago juga memenangi 46 caps sepanjang karier antarabangsa selama 10 tahun bersama Sepanyol, menjaringkan dua gol.