Pep Guardiola memberi amaran kepada Sir Jim Ratcliffe bahawa Manchester City tidak akan tersingkir dengan mudah.

Pengurus City itu juga telah menegaskan kepada pelabur utama kelab Manchester United yang baru itu bahawa untuk mencapai puncak permainan - dan kekal di sana - akan menjadi cabaran yang sukar.

Ratcliffe minggu ini mengulangi kata-kata Sir Alex Ferguson ketika menyatakan cita-citanya untuk kelab Old Trafford itu.

Pemilik jutawan Ineos, yang telah memperoleh 27.7 peratus kepentingan dalam United itu berkata, dia mahu mengetepikan kedua-dua City dan Liverpool, yang telah ketinggalan dengan ketara oleh The Red Devils dalam beberapa tahun kebelakangan ini, "dari tempat mereka".

Ferguson terkenal dengan istilah yang sama pada hari-hari awalnya sebagai pengurus United pada akhir 1980-an ketika Liverpool adalah kuasa dominan.

Guardiola berkata: “Saya cukup yakin dengan Sir Jim Ratcliffe dan orang lain bahawa United akan mengorak langkah ke hadapan.

“Tetapi itu adalah perkara biasa, ia bukan hanya United. Semua pasukan mahukannya. Kami mahu berada di sana dan, selagi saya di sini, kami akan cuba untuk berada di sana lagi.

“Apa yang saya mahukan ialah pasukan saya, Manchester City kekal berada di sana. Selebihnya, saya tidak kisah. Kami mahu berada di sana.”

Jurang di atas padang antara United dan City hari ini adalah luas, dengan anak buah Guardiola telah memenangi 14 trofi dalam tempoh enam tahun lalu berbanding pesaing mereka, dihadkan dengan treble musim lalu.

Guardiola berkata kejayaan itu adalah hasil kerja keras di dalam mahupun di luar padang.

Dia berkata: “Anda tidak akan berjaya jika semua elemen dalam sesebuah kelab tidak bersama, adalah mustahil. Ia bukan milik seorang pemain, seorang pengurus, atau sesiapa pun.

"Semua aspek perlu berada di laluan yang sama, sejajar, semuanya, jika tidak, ia lebih sukar.

“Kami kekal berada di sana selepas apa yang berlaku selama tujuh atau lapan tahun. Beberapa kelab boleh mencabar namun kami masih di sana. Pesaing terbesar tahu betapa sukarnya.”

Jarang bagi sesiapa yang berhubung dengan United bercakap tentang City, atau Liverpool, dalam istilah positif seperti Ratcliffe - walaupun dia juga merujuk kepada kelab tersebut sebagai 'musuh'.

Guardiola, yang pasukannya bertandang ke Brighton dalam Liga Perdana hujung minggu ini, merasakan bahawa pengiktirafan mungkin merupakan langkah pertama United dalam perjalanan kembali ke puncak.

Dia berkata: "Itu adalah kebenaran! Sebaik sahaja pasukan mengakuinya, mereka akan lebih dekat dengan kami. Jika mereka mahu menafikannya maka itu masalah mereka. Ia bukan masalah kita.

“Apabila kami berada di bawah dan United menang, kami memerhati mereka, mengagumi mereka. Kami ingin belajar daripada mereka. Tempoh Sir Alex Ferguson - generasi dengan Roy Keane, David Beckham, Gary Neville - dan semua pemain besar seperti Rio Ferdinand - saya cukup pasti City mengagumi dan berfikir, 'Kami mahu berada di sana',"katanya.