Rodri diberitahu untuk meninggalkan Manchester City 'setiap hari' oleh Dani Carvajal kerana pertahanan Real Madrid itu percaya rakan sepasukannya di Sepanyol adalah 'tepat' untuk gergasi LaLiga itu.

Gandingan itu bermain bersama di Euro 2024, di mana Sepanyol akan bertemu England pada perlawanan akhir Ahad di Berlin.

Walaupun Three Lions secara meluas dianggap sebagai pasukan pilihan sebelum kejohanan, La Roja telah menjadi pasukan yang menonjol di peringkat akhir, diketuai oleh Rodri.

Pemain tengah berusia 28 tahun itu telah membuktikan dirinya sebagai antara yang terbaik dalam bola sepak dunia sejak menyertai City dari Atletico Madrid pada 2019.

Dan di sebalik masa lalunya di Atleti, Rodri tidak boleh ragu-ragu tentang sambutan yang akan diterimanya jika dia kembali ke Madrid, kota asalnya, bersama Los Blancos.

Carvajal telah menjelaskan dengan jelas bagaimana Rodri akan sesuai di Santiago Bernabeu, mendedahkan perbualan mereka kepada El Partidazo de COPE.


"Tanpa syak lagi, saya memberitahunya perkara ini setiap hari," kata Carvajal.

“[Saya memberitahunya] untuk meninggalkan Manchester, 'anda dari Madrid dan kami memerlukan anda'."

Rodri menjaringkan lapan gol dan memberikan sembilan bantuan dalam Liga Perdana Inggeris pada 2023-24, mencatatkan pencapaian tertinggi dalam kedua-dua kategori sambil turut melindungi pertahanan kedua terbaik di bahagian itu.

Sementara itu, Toni Kroos adalah perancang tengah utama Madrid dalam LaLiga, dengan lapan bantuan, namun telah mengambil keputusan untuk bersara penghujung musim ini.