Manchester City bakal mengambil tindakan ke atas Liga Perdana Inggeris, perkara itu telah didedahkan secara eksklusif The Times.

Cabaran undang-undang tertumpu pada peraturan Urus Niaga Pihak Bersekutu (APT) liga, berkenaan perjanjian komersial dan penajaan dengan syarikat yang dimiliki atau dikaitkan dengan pemilik kelab.

Peraturan tersebut pada masa ini menentukan urus niaga sedemikian perlu dinilai secara bebas sebagai nilai pasaran yang saksama dan telah menjadi topik penelitian untuk beberapa waktu.

Pada bulan Februari, kelab mengundi untuk meluluskan peraturan yang lebih ketat mengenai cara tawaran tersebut dinilai.

Pada mulanya diperkenalkan pada Disember 2021 berikutan penjualan Newcastle United kepada Dana Pelaburan Awam Arab Saudi, peraturan itu direka untuk menghalang kelab daripada menaikkan tawaran komersial dengan syarikat yang dikaitkan dengan pemiliknya.

The Times melaporkan City percaya peraturan itu 'melanggar undang-undang' dan mereka mahu mencari ganti rugi untuk hasil yang hilang akibat pencegahan yang dibuat oleh peraturan tersebut.

Dalam dokumen undang-undang setebal 165 muka surat, City berhujah bahawa mereka adalah mangsa 'diskriminasi' dan mengatakan proses membuat keputusan Liga Perdana Inggeris yang memerlukan 14 daripada 20 kelab bersetuju adalah 'kezaliman majoriti'.

Pertikaian itu akan diselesaikan semasa perbicaraan timbang tara swasta selama dua minggu bermula pada hari Isnin.

19 kelab lain telah dijemput untuk mengambil bahagian dalam prosiding undang-undang, dengan antara 10 dan 12 dilaporkan melangkah ke hadapan, memberikan sama ada kenyataan saksi atau surat yang memperincikan bukti untuk menyokong pembelaan Liga Perdana terhadap tuntutan itu.

Keputusan pertarungan undang-undang ini boleh menjejaskan keputusan pendengaran City terhadap 115 pertuduhan mereka yang didakwa melanggar peraturan berkaitan dengan permainan adil kewangan, yang akan berlangsung pada bulan November.