MAN CITY 1 MAN UTD 2

Pemain remaja, Alejandro Garnacho dan Kobbie Mainoo, menjadi watak penting ketika Manchester United mengecapi kegemilangan Piala FA Inggeris buat kali ke-13, sebentar tadi.


Mereka muncul pemain remaja pertama yang meledak gol dalam perlawanan akhir Piala FA sejak melakukan Cristiano Ronaldo pada 2004.

Garnacho, 19, memanfaatkan kekeliruan di antara Stefan Ortega dan Josko Gvardiol untuk menjadi pemain remaja pertama yang menjaringkan gol dalam pertandingan itu sejak jaringan bintang Portugal tersebut ke atas Millwall pada 2004.

Sembilan minit kemudian, satu gerakan menarik The Red Devils dalam babak pertama membuka ruang buat Mainoo menyudahkannya, juga pada umur 19 tahun.

Penyudah Mainoo itu bermakna gabungan dua penjaring remaja yang berbeza dalam final Piala FA.




Meskipun terpaksa mengorbankan penguasaan permainan, barisan yang dikemudi Eric ten Hag itu mengekalkan kelebihan itu sepanjang separuh masa kedua sebelum gol Jeremy Doku merapatkan kedudukan.

Apa pun, ternyata usaha lewat itu sekadar menjadi sagu hati buat juara Liga Perdana Inggeris (EPL) kali keempat berturut-turut tersebut.