Musim menyedihkan Manchester United berakhir dengan pengesahan penamat Liga Perdana terburuk mereka, walaupun menang 2-0 hari terakhir menentang Brighton semalam.

Pasukan bimbingan Erik ten Hag menduduki tempat kelapan dalam kedudukan selepas tamat musim di Brighton. Penamat terburuk United sebelum ini dalam era Liga Perdana ialah ketujuh di bawah David Moyes pada 2013-14.

14 kekalahan liga mereka dalam satu musim adalah yang tertinggi sejak mencatatkan 16 kekalahan semasa kempen 1989-90 di bawah Sir Alex Ferguson.

Di sebalik kemenangan di Brighton, hasil jaringan Diogo Dalot dan Rasmus Højlund, United juga menamatkan saingan dengan perbezaan gol negatif -- melepaskan lebih banyak gol daripada yang dijaringkan -- buat pertama kali dalam tempoh 34 tahun.

Ia adalah kemuncak musim kedua yang membawa bencana di bawah kendalian Ten Hag, yang menyaksikan pasukannya menduduki tempat terbawah kumpulan Liga Juara-Juara pada bulan Disember.


United masih boleh menyelamatkan sesuatu apabila berdepan seteru Manchester City dalam perlawanan akhir Piala FA di Wembley pada 25 Mei.

Selepas menduduki tempat kelapan dalam Liga Perdana, mereka sedar perlu menewaskan City untuk layak ke Eropah musim depan. Kemenangan dalam perlawanan akhir piala akan menjamin United tempat di peringkat kumpulan Liga Europa.