Erling Haaland mendedahkan dia tidak meletakkan sasaran gol untuk musim ini selepas mencipta satu lagi hatrik dalam kemenangan 6-0 Manchester City dalam Piala FA menentang Burnley.

Pemain kebangsaan Norway itu membawa pulang bola perlawanan buat kali keenam musim ini dalam semua pertandingan, dengan pencapaian terbarunya di Stadium Etihad datang empat hari selepas mencatat lima gol dalam Liga Juara-Juara menentang RB Leipzig.

Dengan eksploitasi terbaharunya yang membawa City ke separuh akhir Piala FA, jumlah Haaland dalam kempen sulungnya bersama pasukan Pep Guardiola kini mencecah 43 - menjadi pemain Liga Perdana keenam yang memecahkan jumlah lebih 40 gol sejak Harry Kane (41) dan Mohamed Salah (44) kedua-duanya berbuat demikian pada 2017-18.

Rekod selanjutnya pasti akan menjadi milik Haaland, dan pemain nombor sembilan City itu tidak berhasrat untuk berhenti pada bila-bila masa.

"Ia adalah beberapa perlawanan yang baik, dengan gol penting dan kemenangan 7-0 dan 6-0 sebelum rehat antarabangsa -- ia mengagumkan dan saya sangat gembira," katanya kepada BBC Sport.

"Setiap gol amat bermakna bagi saya, setiap gol untuk pasukan amat bermakna. Untuk menang 6-0 adalah satu perkara yang menakjubkan menentang pasukan Burnley yang sangat bagus. Saya sangat gembira dan kini perlawanan seterusnya di Wembley.


"Kami berada dalam bahagian musim di mana kami harus berada pada tahap terbaik kami. Sudah tentu, kami harus berada pada tahap terbaik kami sepanjang masa, tetapi ini adalah saat di mana segala-galanya diputuskan.

"Kami perlu beraksi cemerlang. Beberapa perlawanan terakhir adalah perlawanan akhir, dan itulah yang kami lakukan.

"Saya tidak meletakkan sasaran [gol] musim ini. Sebagai penyerang, saya suka menjaringkan gol, tetapi fokus saya bukan pada menjaringkan gol, ia mendapat peluang. Jika anda mendapat peluang, ada peluang untuk menjaringkan gol, jadi itulah yang saya cuba fokuskan."