Roberto Martinez memuji penampilan Francisco Conceicao ketika Portugal memerlukan wira ketika penyerang Porto itu memastikan kemenangan 2-1 ke atas Czechia dalam aksi pembukaan Euro 2024 awal pagi tadi.

Portugal kelihatan bakal melewati keputusan seri dalam perlawanan pertama kejohanan selepas jaringan sendiri Robin Hranac menafikan gol pembukaan Lukas Provod.

Bagaimanapun, Conceicao menjaringkan gol hanya dua minit selepas diperkenalkan dari bangku simpanan, mencetus suasana yang riuh ketika skuad kendalian Martinez terlepas daripada ujian pertama dalam saingan Kumpulan E.

Selepas hanya memperkenalkan Conceicao pada minit ke-90, Martinez memuji impak pemain berusia 21 tahun itu dalam aksi kompetitif pertama bersama negaranya.

"Dia berhak diangkat sebagai wira hari ini. Dia sentiasa berlatih untuk menjaringkan gol, dia berjaya melakukannya dalam perlawanan kali ini.

"Dia adalah pencetus yang kami perlukan hari ini."

Portugal melengkapkan 368 hantaran dalam separuh masa pertama, paling banyak dicatat dalam sejarah Kejuaraan Eropah (sejak 1980), tanpa menghasilkan jaringan.

Penguasaan itu bertukar menjadi kekecewaan apabila jaringan Provod pada minit 62 minit buat pasukan lawan, hanya untuk Portugal diselamatkan oleh wira baharu Conceicao di Leipzig.

Namun Martinez tidak terlalu kecewa dengan usaha pasukannya.

“Terdapat beberapa perkara untuk dinilai, bukan dari sudut taktikal atau fizikal -- kami melakukan 18 percubaan dan 13 sepakan sudut,” tambah bekas ketua jurulatih Belgium itu.

"Kami menang kerana kami menunjukkan nilai ketabahan, kemahuan dan kepercayaan, daripada bilik persalinan yang mahu memberikan segala-galanya untuk Portugal. Bagi jurulatih, ia adalah yang terbaik."