Diego Simeone mengakui Atletico Madrid masih terluka akibat tersingkir awal daripada Liga Juara-Juara (UCL) tetapi berikrar untuk berjuang dengan keamatan yang serupa dalam kempen Liga Europa.

Atleti gagal mara ke peringkat kalah mati kejohanan kelab utama Eropah itu buat julung kalinya dalam tempoh lima tahun selepas seri 2-2 dengan Bayer Leverkusen di tempat sendiri minggu lalu, di mana Yannick Carrasco gagal melunaskan sepakan penalti di penghujung perlawanan.

Pasukan bimbingan Simeone itu sedang menghambat pendahulu LaLiga, Real Madrid, dengan jurang sembilan mata sementara kemarau kemenangan dalam empat perlawanan terakhir UCL, rekod terpanjang mereka sejak Disember 2008 hingga Disember 2009.

Atleti gagal mencatat kemenangan dalam sembilan perlawanan sepanjang tempoh itu sebelum pelantikan Simeone, lantas dia mengakui anak buahnya masih terkejut dengan penyingkiran mereka menjelang aksi di Porto, awal pagi esok.



"Hari ini kami tersingkir daripada UCL.

"Ia menyakitkan kami, ia membuatkan saya kecewa berikutan harapan orang ramai yang membesar di kelab ini dipikul kami," kata pengurus itu.

"Tetapi inilah realitinya dan kami tidak mampu melawannya. Realiti adalah apa yang kami ada dan saya mahu kami bersatu hati dan tengok adakah kami mampu meluahkan kekecewaan kami ketika di atas padang."