Jaguh berbasikal trek negara, Datuk Azizulhasni Awang, memberi jaminan kondisi badannya mampu mencapai tahap terbaik dalam misi kutipan mata bagi melayakkan diri ke Sukan Olimpik Paris menjelang pusingan pertama Piala Negara-Negara di Jakarta, Indonesia.

Ia dijelaskan Azizulhasni yang sudah mendapat lampu hijau dari pihak perubatan berhubung kemampuannya dalam kempen itu bermula Khamis ini.

Seiring dengan keadaannya itu, pelumba kelahiran Terengganu tersebut menyasarkan untuk melayakkan diri ke pentas final bagi acara keirin dan 10 terbaik bagi acara pecut.

"Paling penting adalah tahap kesihatan saya.

"Sebaik pulang saya sempat membuat ujian perubatan di sini. Saya sudah dapat lampu hijau baik daripada segi luaran dan dalaman untuk mengerahkan kudrat.

"Ia juga bertujuan melapangkan fikiran saya yang berasa bimbang andai sesuatu terjadi sekiranya saya membuat pecutan.





"Saya tidak berasa gusar lagi jadi saya mahu memberi 110 peratus dan dapatkan tempat terbaik dalam perlumbaan pertama ini.

"Saya sendiri pun tdak berani letak harapan terlalu tinggi lagi," katanya di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) hari ini.


Dalam pada itu, masalah kecederaan nampaknya masih menghantui seorang lagi wakil negara, Shah Firdaus Sahrom.

Namun, itu tidak bermaksud pemergiannya ke Jakarta sekadar memenuhi slot, sebaliknya ketua jurulatih basikal negara, John Beasley, berharap Shah Firdaus mampu mengutip masa sebagai pemangkin semangatnya membuka saingan tahun ini.

"Saya perlu bijak dalam kayuhan.

"Saya tidak berasa begitu tertekan sebab sempat melalui beberapa kejohanan di Malaysia jadi momentum masih ada.

"Tapi dalam masa beberapa bulan sahaja, pelumba mampu melakar kejutan dan dalam kejohanan ini, kebiasaannya ramai muka baru yang keluar

"Jadi saya perlu berwaspada," kata Shah Firdaus pula.