Jaguh berbasikal Trek Negara, Datuk Azizulhasni Awang dinobatkan sebagai Olahragawan Kebangsaan dalam Majlis Anugerah Sukan Negara (ASN) 2019-20 di ibu negara sebentar tadi.

Olimpian berusia 34 tahun itu meraih gelaran berkenaan buat kali keempat selepas turut memenangi anugerah sama dalam edisi 2009, 2010 dan 2017.

Azizulhasni cemerlang sepanjang tahun 2019 di mana dia mememangi pingat emas pecut lelaki dalam Kejohanan Berbasikal Trek Asia di Jincheon, Korea Selatan sebelum turut menjuarai acara keirin dalam siri keempat Kejohanan Trek Piala Dunia UCI di Velodrom Avantidrome, Cambridge, New Zealand.

Dalam acara wanita pula, atlet wushu negara, Tan Cheong Min, dipilih sebagai Olahragawati Kebangsaan, sekali gus menjadi atlet pertama daripada cabang sukan itu memenangi anugerah berkenaan.

Cheong Min mengetepikan beberapa nama-nama besar lain seperti Datuk Pandelela Rinong (terjun) dan Farah Ann Abdul Hadi (gimnastik).

Seperti yang diramalkan, pemanah para negara, S.Suresh, menggondol Anugerah Olahragawan Paralimpik Kebangsaan susulan kejayaannya menjuarai Kejohanan Memanah Para Dunia di Belanda pada 2019.

Pemenang Olahragawan dan Olahragawati Kebangsan serta Paralimpik menerima trofi, piala iringan, sijil dan hadiah wang tunai RM20,000.


Senarai pemenang:
Olahragawan Kebangsaan: Datuk Azizulhasni Awang (berbasikal)
Olahragawati Kebangsaan: Tan Cheong Min (wushu)
Olahragawan Para Kebangsaan: S. Suresh (memanah para)
Pasukan Lelaki Kebangsaan: Rafiq Ismail, Ahmad Muaz Fishol, Syafiq Ridhwan Abdul Malek (boling tenpin)
Pasukan Wanita Kebangsaan: Datuk Pandelela Rinong-Datuk Leong Mun Yee (terjun)
Jurulatih Lelaki Kebangsaan: Marzuki Zakaria (memanah para)
Jurulatih Wanita Kebangsaan: Nor Hashimah Ismail (boling padang).