ROMA 2 EMPOLI 0

Jose Mourinho menempelak pengkritik Roma selepas kemenangan 2-0 ke atas Empoli, awal pagi tadi, sambil mengingatkan kepada peminat bahawa dia berpeluang meninggalkan kelab itu pada Disember lalu.


Bekas pengurus Chelsea, Real Madrid dan Manchester United itu telah meletakkan Roma di laluan tiket ke Liga Juara-Juara (UCL) musim depan, tetapi dia berasakan masih kurang mendapat sambutan menggalakkan daripada peminat sendiri.

Jaringan daripada Roger Ibanez dan Tammy Abraham dalam tempoh enam minit pembukaan permainan memastikan mereka melonjak ke tangga ketiga Serie A.

Khidmat Mourinho ditagih Portugal yang gagal menyerlah dalam Piala Dunia di Qatar, tetapi pengurus berusia 60 tahun itu memilih untuk kekal bersama Roma sambil berharap ia akan menjadi satu langkah yang bijak.

Kekalahan tipis kepada pendahulu, Napoli, minggu lalu disusuli tersungkur dalam suku akhir Coppa Italia di tangan pembunuh gergasi di Itali musim ini, Cremonese, telah mencalarkan reputasinya kebelakangan ini.

Peminat Roma turut mencemuhnya ketika mereka terus bergelut dengan kekecewaan piala itu dan kapten, Lorenzo Pellegrini, tidak terlepas daripada ejekan ketika dia dikeluarkan pada masa kecederaan.



Dan Mourinho berkata: "Pellegrini mempunyai seorang pengurus yang menghormatinya dan menghormati segala yang diusahakannya buat pasukan. Daripada 60,000 orang, mungkin 20, 30, 50 orang mengejeknya."

Pengendali itu mengakui mempunyai pilihan terbatas di bangku simpanan dan berkata menewaskan Empoli harus dianggap sebagai satu kemenangan yang cukup bagus memandang mereka menentang sebuah pasukan yang sangat sukar.

Mourinho menambah: "Sesetengah peminat tidak memahaminya, tetapi ini lumrah. Peminat menyanyangi kelab tetapi bola sepak bukan bidang mereka.

"Jelas sekali ada yang memahaminya dan pihak media juga sepatutnya faham kerana ia tugas mereka tetapi ada yang berpura-pura tidak sedar mengenai realiti yang kami hadapi."