Pengendali Real Madrid, Carlo Ancelotti, mendakwa pilihan Karim Benzema untuk meninggalkan kelab itu selepas 14 tahun adalah keputusan 'mengejutkan' selepas ia dibuat pada hari terakhir musim LaLiga.

Penghijrahan Benzema diumumkan oleh pasukan Sepanyol beberapa jam sebelum penyerang itu menjaringkan gol buat kali terakhir dalam perlawanan terakhir Real musim ini semalam, gol penyamaan menerusi sepakan penalti dalam keputusan seri 1-1 dengan Athletic Bilbao.

Ia membawa pemain Real yang paling dihormati kepada 354 gol dalam 648 penampilan dan dia meninggalkan sebagai penjaring terbanyak kedua sepanjang masa kelab selepas Cristiano Ronaldo.

Ancelotti memberitahu sidang akhbar, “Penghijrahannya adalah satu kejutan untuk semua orang, tetapi anda perlu memahaminya. Ia adalah keputusan saat akhir. Semalam dia berlatih seperti biasa dan hari ini dia membuat keputusan ini.

“Kami memahaminya. Saya bercakap dengannya pagi ini dan dia berkata bahawa dia akan pergi dan saya memahaminya. Dia telah melakukan yang terbaik dengan saya dalam empat tahun ini dan juga di kelab. Untuk itu semua saya ucapkan terima kasih.

“Dia telah memikirkannya dengan teliti dan keputusannya adalah sebahagian daripada peralihan kelab ini, yang berterusan dan akan diteruskan tahun depan. Kita ada masa untuk memikirkan apa yang perlu kita lakukan. Kami akan mempunyai skuad kompetitif tahun depan.

“Saya menghantarnya keluar kerana saya telah melatih salah seorang pemain terbaik di dunia dan salah seorang penyerang terbaik. Dia seorang yang sangat baik, rendah hati dan serius.

“Kami tidak boleh gembira dengan perpisahan beliau, tetapi kami perlu menghormati keputusannya. Dia telah memenangi hak untuk memilih dan kami semua berterima kasih kepadanya atas apa yang dia dapat lakukan di kelab ini. Ia adalah legenda, sesuatu yang tidak dapat dilupakan, dan ia akan kekal selama-lamanya dalam ingatan kelab ini.”