Jan Vertonghen tidak percaya akan wujud lagi dua pemain yang mampu mendominasi Ballon d'Or dalam tempoh sedekad akan datang seperti yang dicapai Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo.

Messi merangkul anugerah Ballon d'Ornya kelapannya di Paris semalam.

Pemain berusia 36 tahun itu mengetuai Argentina untuk menjulang Piala Dunia di Qatar tahun lalu selain menikmati musim baik bersama Paris Saint-Germain (PSG).

Ballon d'Or ini hampir pasti akan menjadi yang terakhir Messi dan sejak 2008 lagi, dia mahupun Ronaldo memenangi setiap edisi sambil Luka Modric memenanginya pada 2018 dan Karim Benzema pada 2022.

Messi menamatkan saingan di hadapan Erling Haaland -- yang meledak 52 gol pada musim pertamanya di Manchester City -- dan bekas rakan sekelabnya, Kylian Mbappe, yang memainkan peranan langsung dalam 50 gol buat PSG dan merupakan penjaring terbanyak Piala Dunia.

Walaupun Haaland dan Mbappe dikhabarkan berpeluang merebut anugerah itu sepanjang dekad akan datang, bekas pemain pertahanan Tottenham dan Ajax, Vertonghen menganggap zaman dua pemain mendominasi sudah berakhir.

"Saya tidak fikir akan ada lagi dua pemain yang mampu mendominasi gelaran ini untuk 15 tahun akan datang," kata Rakan Olahraga untuk APEX, Vertonghen, kepada Stats Perform.





"Ramai pemain berbakat besar seperti Haaland dan Mbappe selama beberapa tahun ini, kemudian jika anda melihat Jude Bellingham atas prestasinya ketika ini. Malah, terdapat Jamal Musiala yang saya gemari termasuk Phil Foden dan Vinicius Junior.

"Mereka ini merupakan pemain muda. Saya harap suatu hari nanti seorang pertahanan atau penjaga gol boleh memenanginya. Thibaut Courtois sangat hampir pada tahun ketika Real Madrid memenangi Liga Juara-Juara.

"Saya mungkin terlepas 10 atau 15 nama lagi. Di kem Belgium, kami mempunyai dua muda yang hebat. Terdapat ramai calonnya dan saya berharap suatu hari nanti ia akan menjadi milik Belgium."