Kapten Argentina, Lionel Messi, tidak akan beraksi dalam aksi terakhir peringkat kumpulan saingan Copa America berdepan Peru di Stadium Hard Rock di Miami, Florida.

Messi mengalami kecederaan ketika menentang Chile dan menjalani rawatan di tepi padang semasa separuh masa pertama. Dia mengesahkan selepas perlawanan bahawa dia berasa tidak selesa pada hamstring kanannya. Walaupun Messi bermain sepanjang 90 minit, Argentina kini mengesahkan tahap kecederaan selepas Messi menjalani ujian semalam.

"Saya berasakan sedikit ketidakselesaan pada hamstring kanan saya pada awal permainan. Ia agak tegang. Ia tidak seperti yang sepatutnya. Tetapi saya dapat menamatkan permainan. Kita akan lihat bagaimana keadaannya," kata Messi.

Pengurus Argentina, Lionel Scaloni, berkata selepas perlawanan Chile bahawa dia menjangkakan untuk membuat beberapa perubahan pada kesebelasan utama menentang Peru, memberi peluang kepada pemain muda untuk melihat masa di atas padang.

Jurulatih yang memenangi Piala Dunia itu berkata: "Kami berpuas hati, dan kami boleh menikmati hari-hari, dan memberikan yang paling muda minit permainan. Saya fikir adalah adil untuk mempunyai pemain yang tidak mempunyai minit masuk ke padang."

Exequiel Palacios, Guido Rodríguez, Valentin Carboni dan Alejandro Garnacho masih belum bermain untuk Argentina semasa kejohanan walaupun menyertai perlawanan persahabatan pra-Copa America menentang Guatemala dan Ecuador. Sumber menambah bahawa Garnacho adalah antara pemain yang paling berkemungkinan turun ke padang menentang Peru.

Argentina tidak bergantung kepada keputusan perlawanan Peru untuk layak ke pusingan kalah mati kejohanan itu. Kemenangan menentang Chile memastikan tempat La Albiceleste ke suku akhir dengan dua kemenangan daripada dua perlawanan, kerana penyandang juara itu semua pasti yakin untuk menduduki tempat teratas Kumpulan A.