Lionel Messi berharap rakan senegara, Angel Di Maria, mampu menjaringkan gol apabila Argentina menentang Colombia dalam perlawanan akhir Copa America Ahad ini.

Di Maria mengumumkan pada November bahawa kejohanan di Amerika Syarikat akan menandakan kali terakhir dia mewakili negaranya, yang mana dia telah memperoleh 144 kaps.

Pemain berusia 36 tahun itu telah memainkan peranan penting dalam kejayaan La Albiceleste dalam beberapa tahun kebelakangan ini, menjaringkan gol kemenangan menentang Brazil pada final Copa America 2021, sambil menjaringkan gol dalam kemenangan final Piala Dunia 2022 ke atas Perancis.

Di Maria, yang juga menjaringkan gol tunggal menentang Nigeria pada final Olimpik 2008, terus menunjukkan kepentingannya untuk pasukan Lionel Scaloni, bermain dalam empat daripada lima perlawanan mereka dalam perjalanan ke final Copa keenam mereka dalam lapan edisi.

Dan Messi mahu rakan sayapnya membuat satu lagi sumbangan penting sebelum menutup tirai kerjaya antarabangsanya yang terkenal.

"Siapa tahu? Mungkin dia akan menjaringkan satu lagi gol pada perlawanan akhir, seperti yang dia lakukan dalam semua yang dia pernah bermain sebelum ini. Ia akan menjadi luar biasa," kata pemenang Ballon d'Or lapan kali itu dalam temu bual dengan Direct TV Sports.

"Kami sentiasa memberitahunya bahawa jika semuanya berjalan lancar, kami mempunyai perlawanan kelayakan Piala Dunia akan datang. Namun begitu, 'Fideo' [Di Maria] telah membuat keputusan dan tiada apa yang boleh mengubahnya."