Pengendali Al-Ettifaq, Steven Gerrard, berkata 'mimpi jadi kenyataan' bagi Lionel Messi untuk mengikuti jejak langkah Cristiano Ronaldo ke Liga Pro Saudi.

Messi dan Ronaldo kedua-duanya meninggalkan bola sepak Eropah pada 2022-23, pemain hebat Portugal itu berhijrah dari Manchester United ke Al-Nassr sementara pemain Argentina itu berpindah ke kelab MLS, Inter Miami.

Penghijrahan itu nampaknya telah menamatkan salah satu saingan paling ikonik dalam sejarah bola sepak, dengan kedua-dua pemain tidak mungkin mewakili pasukan kebangsaan mereka pada Piala Dunia 2026.

Al-Hilal cuba memikat Messi ke Arab Saudi sebelum dia memilih untuk berpindah ke Miami, tetapi Gerrard tidak berputus asa untuk melihatnya bermain di negara itu, malah mencadangkan kelabnya sebagai pasukan yang tepat.

"Ia adalah satu impian bagi saya untuk mengendali Messi di Al-Ettifaq. Dia adalah pemain yang luar biasa dan akan menjadi aset yang hebat untuk kelab," kata bekas kapten Liverpool itu kepada MBC Masr 2.

"Saya tahu sukar untuk dia berpindah ke Arab Saudi, tetapi tidak salah untuk bermimpi."

Gerrard enggan diundi siapa antara pasangan itu adalah pemain terhebat dalam generasi mereka, bagaimanapun, berkata: "Kedua-dua Cristiano dan Messi adalah pemain yang luar biasa dengan cerita yang luar biasa dalam bola sepak.

"Ronaldo adalah penjaring gol individu yang hebat, manakala Messi adalah pemain pasukan yang lebih lengkap. Saya tidak boleh memilih antara mereka, mereka berdua adalah legenda."