Lionel Messi tidak akan dihalang dengan kecederaan kaki dan bakal membuat penampilan dalam separuh akhir Copa America ketika Argentina bakal berdepan Kanada esok.

Messi berdepan kecederaan kaki kanan sejak kemenangan 1-0 ke atas Chile dalam peringkat kumpulan. Dia terlepas baki aksi peringkat kumpulan dan turun sepenuh masa ketika menang ke atas Ecuador dalam suku akhir. Argentina dan Ecuador terikat 1-1 sebelum Argentina memastikan kemenangan menerusi penentuan penalti (4-2).

“Messi berada di tahap terbaik. Dia akan bermain esok,” kata jurulatih Albiceleste, Lionel Scaloni.

Pada usia 37 tahun, Messi telah menjaringkan 13 gol Copa America dan empat di belakang rekod yang pegang oleh legenda Argentina, Norberto Méndez dan Brazil, Zizinho namun masih belum mencetak nama selaku penjaring dalam kejohanan tahun ini.

“Ia satu keputusan yang mudah untuk saya,” kata Scaloni.

"Ia adalah keputusan yang agak jujur: Saya bertanya kepadanya bagaimana perasaannya. Jika dia berkata 'Saya tidak bagus,' maka dia akan bermain 30 minit terakhir.

"Apabila dia tersedia, dia akan bermain.”

Mencari rekod kejuaraan Copa America ke-16, Argentina menewaskan Kanada yang mengejutkan 2-0 pada perlawanan pembukaan kejohanan 20 Jun apabila Messi menjaringkan gol pada separuh masa kedua oleh Julián Álvarez dan Lautaro Martínez.

“Kami tidak cukup baik dengan Messi perlawanan lepas. Dia terlalu banyak berlari bebas kepada penjaga gol kami,” kata Jesse Marsch, pemain Amerika yang diupah sebagai jurulatih Kanada pada Mei. "Kita semua tahu dia adalah pemain terbaik yang pernah bermain permainan ini."