Tular video Ronald Koeman mengorek hidung kemudian menjilat hingus ketika Belanda menang 2-1 ke atas Poland dalam aksi Euro 2024 semalam.

Ronald Koeman berdepan kritikan berkelakuan 'menjijikkan' kerana insiden mengorek hidung ketika The Oranje beraksi di Volksparkstadion Hamburg.


Perlawanan itu menyaksikan Adam Buksa membenarkan Poland mendapat kelebihan awal, kemudian Cody Gakpo menyamakan kedudukan.

Walaupun kawalan penuh permainan memihak Belanda, mereka berjaya memastikan kemenangan hasil jaringan Weghorst sekaligus meraih tiga mata penting dalam saingan Kumpulan D.

Rakaman viral dari kamera TV yang tertumpu kepada ketua jurulatih Belanda merakamkan satu adegan yang meragukan. Koeman, bekas pengurus Barcelona dan Southampton berusia 61 tahun itu mencari 'sesuatu' di dalam hidung sebelum memakan kemudian menjilat jarinya, dan kemudian menggunakan baju polonya untuk mengelap hidungnya.

Insiden itu mencetuskan ingatan tentang detik yang sama meresahkan oleh pengendali Jerman Joachim Low pada Euro 2016, selepas dia kelihatan menyeluk ke dalam seluar sebelum menghidu jarinya.