Julian Nagelsmann memuji pemain Jerman kerana mengatasi tekanan sebagai tuan rumah EURO 2024 dengan kemenangan 5-1 ke atas Scotland, sambil menambah bahawa dia terkejut dengan kekurangan agresif pasukan Steve Clarke.

Jerman mencatatkan kemenangan pembukaan terbesar dalam sejarah Kejohanan Eropah, dengan gol daripada Florian Wirtz, Jamal Musiala, Kai Havertz, Niclas Fullkrug dan Emre Can.

Keputusan itu menjadikan Nagelsmann hanya jurulatih kedua yang memenangi perlawanan pertama Euro dengan empat gol atau lebih, selepas Lars Lagerback dari Sweden pada 2004 iaitu 5-0 ke atas Bulgaria.

Ia juga merupakan kemenangan terbesar Jerman di Euro, dan kali pertama Scotland membolos lima gol atau lebih dalam perlawanan kompetitif sejak kekalahan 6-0 kepada Belanda dalam kelayakan Euro 2004, 21 tahun lalu.

Jerman menghadapi persiapan yang sukar untuk kejohanan itu, dengan Nagelsmann hanya mempunyai lapan perlawanan untuk bersedia selepas Hansi Flick dipecat tahun lalu.

"Saya gembira, saya berpuas hati. Dalam perlawanan pertama sebagai tuan rumah, kami meneliti perlawanan pertama dalam kejohanan terdahulu dan ada tekanan tertentu. Terutama dalam 20 minit pertama, kami bermain dengan cemerlang, memiliki penguasaan bola dan 'counter-pressing' yang baik," katanya.

Scotland tidak melakukan sebarang percubaan tepat dan hanya berjaya mencipta peluang pada minit ke-87 apabila Scott McKenna menyebabkan gol sendiri oleh Antonio Rudiger.