Pengendali Bayer Leverkusen, Xabi Alonso, menjangkakan 'cabaran sengit' ketika pasukannya bersiap sedia untuk menentang pasukan divisyen dua Fortuna Dusseldorf dalam separuh akhir DFB-Pokal.

Pemain berusia 42 tahun itu, yang memenangi DFB-Pokal bersama Bayern Munich sebagai pemain pada 2016, kini sedang dalam misi untuk melakukan perkara yang sama sebagai pengurus, dengan pasukannya juga mendahului Bundesliga dan ke suku akhir Liga Europa.

Dan Alonso menegaskan Leverkusen tidak akan melepaskan peluang ii kerana mereka berhasrat untuk menjulang trofi buat kali kedua.

“Ia akan menjadi satu cabaran besar esok,” katanya kepada laman web rasmi kelabnya.

“Kami pasti tidak akan mengambil mudah perlawanan ini.

“Berada di final adalah perkara terbaik bagi seorang pemain bola sepak. Untuk kelab juga, ia akan menjadi sesuatu yang kami tidak pernah alami terlalu kerap. Itulah sebabnya kami mahu mengambil langkah terakhir ini esok.

“Ia akan menjadi sangat sengit. Mereka sangat fleksibel, boleh bermain dengan penguasaan bola. Mereka akan datang ke sini dengan sangat teruja, sama seperti perasaan kami.”

Leverkusen masih belum tewas dalam liga musim ini dan kemenangan semula ke atas Hoffenheim bercampur dengan kekalahan Bayern Munich kepada Dortmund pada hujung minggu menjadikan mereka 13 mata di hadapan di puncak carta.