Kemelut dua tahun sukan sepak takraw negara kelihatan akan menemui penghujungnya apabila Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM) secara rasmi menghantar permohonan untuk kembali bernaung di bawah payung Persekutuan Sepaktakraw Antarabangsa (ISTAF) dan Persekutuan Sepaktakraw Asia (ASTAF) hari ini.

Dengan kekuatan sebanyak 19 ahli gabungan yang bernaung di bawah PSM ketika ini, ditambah dengan pengumuman pembubaran Persekutuan Sepaktakraw Malaysia (MASTAF) semalam, ia mencerahkan harapan PSM untuk kembali ke pangkuan badan induk Asia dan antarabangsa berkenaan.

Presiden PSM, Datuk Sumali Reduan, dipetik sebagai berkata: "Sejajar dengan hala tuju PSM sebelum ini untuk mendapatkan pengiktirafan di peringkat antarabangsa, (apabila) ada sedikit sinar dan lorong untuk mendapatkan pengiktrafan ini, jadi saya berusaha ke arah itu.

"Saya berharap pihak ASTAF dan ISTAF akan menerima PSM menjadi ahli gabungan mereka tanpa apa-apa syarat agar kita dapat duduk bersama untuk menyelesaikan banyak perkara yang berhubung kait dengan sepak takraw, khususnya di negara ini," katanya.