Rob Page dan Gareth Bale menegaskan Wales tidak seharusnya kecewa dengan penyingkiran Piala Dunia Qatar selepas memuji usaha Dragons walaupun tewas 3-0 kepada England.

Wales menghalang England untuk sebahagian besar separuh masa pertama di Stadium Ahmad bin Ali awal pagi tadi tetapi gagal melakukannya selepas rehat apabila gol daripada Marcus Rashford dan Phil Foden memadam peluang mereka ke peringkat kalah mati.



Kekalahan tersebut juga menamatkan perjalanan Wales dalam kejohanan utama tanpa kemenangan buat kali pertama dalam sejarah mereka, manakala England telah mengatasi Wales dalam tujuh perlawanan berturut-turut, menjaringkan 14 dan hanya bolos satu sekali.

Amerika Syarikat mara sebagai naib juara kepada England dalam Kumpulan B dengan mengatasi Iran, walaupun Page tidak berkecil hati dengan Wales menduduki tangga tercorot di Qatar.

"Usaha yang kami lakukan saya fikir adalah luar biasa, kami menangani pada separuh masa kami mungkin lebih baik dengan bola," kata pengurus Wales itu kepada BBC.

"Saya tidak akan berkata buruk tentang pemain, mereka telah memberikan segala-galanya. Gol pertama adalah gol yang hebat, gol kedua saya sedikit kecewa tetapi saya tidak mahu bercakap tentang perkara negatif.

"Kami kecewa meninggalkan kejohanan tetapi itulah cara untuk keluar, persembahan separuh masa pertama sangat baik."

Bale telah dipaksa dikeluarkan pada separuh masa selepas hanya melakukan empat hantaran dan tujuh sentuhan -- kedua-duanya paling sedikit daripada mana-mana pemain utama dalam Al Rayyan -- kerana apa yang boleh dibuktikan sebagai Piala Dunia terakhirnya berakhir dengan mengecewakan.

Page mengesahkan selepas perlawanan bahawa masalah hamstring yang dialami Bale pada separuh masa pertama adalah masalah kerana bekas pemain itu menegaskan Wales kini akan 'membina untuk masa depan'.

"Bale berasakan hamstringnya hanya lima minit sebelum rehat jadi dia terpaksa keluar," tambah Page. "Joe Allen, itu adalah 90 minit pertamanya selama tempoh yang sangat panjang, Ben Davies juga terpaksa dikeluarkan kerana kecederaan.

“Ethan [Ampadu] terpaksa beraksi sebagai bek kanan, jadi saya tidak boleh lebih berbangga dengan usaha itu secara jujur ​​-- hanya untuk sampai ke sini adalah satu pencapaian besar.

"Pesanan saya ialah jangan kecewa, kami perlu membina untuk masa depan dan untuk ke Piala Dunia adalah pencapaian yang sukar dipercayai untuk kumpulan pemain itu."