Cuaca terik sepanjang kayuhan Peringkat Ke-6 Le Tour de Langkawi (LTdL) 2023 dari Pekan Karak hingga ke garisan penamat di Dataran Pahlawan Melaka hari ini menyaksikan pelumba kebangsaan, Nur Aiman Rosli, membuat pecahan kelompok awal sambil diasak dua lagi menuju ke pendakian pertama.

Begitupun, pendaki Terengganu Polygon Cycling (TSG), Jambaljamts Sainbayar, mendahului Nur Aiman untuk menakluk laluan Gapoi.

Dan menuju ke pecutan pertama, Sainbayar sekali lagi unggul apabila muncul terpantas di Pelangai dan juga Batu Kikir.

Bagaimanapun, kejutan berlaku di Kuala Pilah apabila giliran Nur Aiman mendahului, secara tidak langsung muncul terpantas di pecutan terakhir sebelum memasuki Melaka.

Masih lagi dengan cabaran di antara dua pelumba menuju ke pendakian terakhir, namun Sainbayar menonjolkan kelasnya tersendiri dengan menawan Luak Inas yang membawa gelaran 'The Most Combative Rider' hari ini.




Dalam masa sama, kelompok hadapan dihambat peloton menuju ke garisan penamat di Dataran Pahlawan dengan pelumba Tudor Pro Cycling Team, Arvid De Kleijn, bijak mengambil kesempatan dalam kesesakan peloton di 500 meter terakhir untuk menjuarai peringkat ke-6 dengan catatan 4'08:19 saat di depan Sasha Weemaes dan Gleb Syritsa, seterusnya menyarung jersi oren.