Lewis Hamilton menafikan mencari perpindahan blockbuster ke Red Bull dan mendakwa sebaliknya Christian Horner yang mendekatinya.

Hamilton menuduh Horner "sunyi" dan "mengacau" periuk, berikutan dakwaan Prinsipal pasukan Red Bull menjelang perlumbaan akhir musim hujung minggu ini di Abu Dhabi bahawa pemandu Britain bertanyakan kedudukan bersama Max Verstappen di pasukan yang menakluki semua grid .

Hamilton yang berada di hadapan menandatangani lanjutan kontrak selama dua tahun untuk kekal di Mercedes sehingga akhir Ogos 2025, juga berkata Verstappen tidak mahu dia sebagai rakan sepasukan.

Ditanya sama ada dia mendekati Red Bull untuk menyertai mereka, Hamilton menjawab: “Tidak. Saya tidak.

“Saya telah menyemak dengan semua orang dalam pasukan saya dan tiada siapa yang bercakap dengan mereka. Bagaimanapun, dia (Horner) telah menghubungi saya pada awal tahun tentang pertemuan.

“Saya mengambil telefon lama saya yang saya temui di rumah. Ia mempunyai nombor lama saya. Saya menghidupkannya, dan beratus-ratus mesej masuk, dan satu daripada Kristian untuk berkumpul dan bertemu pada akhir musim.

“Dia tidak berkata (mengenai mewakili pasukan mereka).

“Saya membalas kepadanya (Horner) melalui telefon baru saya. Agak lewat baru saya dapati mesejnya. Ia dari awal tahun ini, dan beberapa bulan kemudian (saya menjawab).

“Saya hanya berkata, ‘tahniah atas musim yang menakjubkan dan saya harap kami dapat bersaing dengan anda tidak lama lagi’, dan dia menjawab mengulangi perkara yang sama.

"Jika anda benar-benar memikirkannya, terdapat ramai orang di sini yang suka menggugurkan nama saya dalam perbualan kerana mereka tahu ia akan membuat gelombang dan jika anda agak kesepian, dan tidak mendapat banyak perhatian, itu adalah yang sempurna.”

Hamilton bersedia untuk melabuhkan tirai musim kedua tanpa kemenangan. Verstappen telah memenangi tiga kejuaraan dunia terakhir dan menuju ke pusingan akhir dengan 18 kemenangan yang luar biasa daripada 21 pusingan. Hamilton menyifatkan jentera Belanda itu sebagai yang terpantas pernah dilihat dalam Formula Satu.

“Saya lebih gembira berlumba dengan Max dalam kereta yang sama,” tambah Hamilton. “Itu akan menjadi indah. Tetapi saya tidak fikir dia mahu saya menjadi rakan sepasukannya.”

Hamilton telah bersama Mercedes sejak 2013, dan beberapa kali telah berkata bahawa dia tidak dapat membayangkan berada di pasukan lain.