John Stones menyokong rakan sepasukan England dan Manchester City, Phil Foden untuk menunjukkan kepada dunia betapa hebatnya dia di EURO 2024 malah mendakwa dia boleh memenangi Pemain Terbaik Kejohanan.

Foden menuju ke Jerman selepas mengharungi musim yang baik di Stadium Etihad, menjaringkan 19 gol dan melakukan lapan bantuan ketika City memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris buat kali keempat berturut-turut yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Prestasi sebegitu menyaksikan pemain berusia 24 tahun itu dinamakan pemain terbaik Manchester City, pemain terbaik EPL dan pemain bola sepak terbaik Persatuan Penulis Bola Sepak tahun ini.

Kini dia berharap untuk menyerlah dalam usaha England untuk menjulang trofi utama lelaki pertama dalam tempoh 58 tahun, bermula dengan aksi pembukaan Kumpulan C menentang Serbia awal pagi Isnin.

Ditanya sama ada Foden boleh menjadi pemain kejohanan di Euro 2024, Stones menjawab: “Ya. Saya fikir dia benar-benar luar biasa. Mula-mula cara dia bermain, cukup menarik dan berkualiti.

“Musim ini adalah luar biasa untuknya dan saya berharap dan saya pasti dia akan membawanya ke kejohanan itu.”

Apabila ditanya bahawa Foden sepatutnya berada pada tahap yang sama dengan pemain bertaraf dunia seperti Jude Bellingham dan Kylian Mbappe, Stones berkata, "Ya, 100 peratus,” tambahnya .

“Mudah-mudahan, anda tahu, dia kekal cergas sepanjang kejohanan."