Seorang peminat bola sepak England telah diikat jamin oleh mahkamah berikutan insiden yang berlaku ketika Euro 2024 di Jerman.

Gordon Thomas, 39, ditahan di Lapangan Terbang Manchester pada petang Isnin di bawah Akta Penonton Bola Sepak 1989 selepas dia kembali ke UK dari Jerman.

Thomas, dari Bolton, dituduh menjadi sebahagian daripada keganasan yang tercetus di Gelsenkirchen menjelang perlawanan England menentang Serbia pada Ahad, yang diklasifikasikan sebagai berisiko tinggi oleh polis tempatan.

Laura Peers, yang mendakwa, memberitahu Mahkamah Majistret Manchester hari ini bahawa polis kini mendapatkan perintah pengharaman bola sepak terhadap Thomas.

"Ini bukan perkara jenayah, ia adalah aduan polis untuk mengenakan perintah larangan bola sepak kerana terdapat bukti yang diketengahkan terhadap insiden yang berlaku," katanya.

Thomas, yang mewakili dirinya sendiri, memberitahu mahkamah bahawa dia telah diserahkan dengan kertas mahkamah semasa tiba di Lapangan Terbang Manchester tetapi tidak dimaklumkan tentang bukti terhadapnya.

"Saya tidak tahu apa yang sepatutnya saya lakukan," katanya.

Hakim daerah, Joanne Hirst, menangguhkan kes itu supaya Thomas boleh mendapatkan nasihat guaman.

Tetapi dia memberi amaran kepadanya bahawa ia adalah perkara yang 'serius' yang boleh menyebabkan dia digantung daripada perlawanan bola sepak selama tiga tahun.

Dia menyerahkan jaminan bersyarat yang bermakna dia tidak dibenarkan pergi ke luar England atau Wales sebelum kembali ke mahkamah pada 23 Ogos.

Mahkamah mendengar bahawa pasport Thomas telah pun dirampas oleh polis.

Masalah telah berlaku di luar sebuah restoran di Gelsenkirchen dan video di media sosial menunjukkan kerusi meja dan botol dibaling sebelum pegawai rusuhan tiba.

Polis Jerman berkata sekumpulan peminat Serbia sedang makan di dalam apabila sekumpulan besar penyokong England cuba masuk.

Lapan orang telah ditahan dan seorang telah dibawa ke hospital akibat kecederaan di kepala.