Latihan keras yang diterapkan oleh legenda badminton negara, Datuk Misbun Sidek, di akademi latihannya Nusa Mahsuri, memerlukan disiplin dan komitmen yang tinggi.

Rutin latihan harian yang diterapkan seawal jam 4:30 pagi itu jelas kelihatan keras demi untuk melahirkan pelapis muda yang berkualiti.

Dia menjelaskan bahawa pendekatan latihannya yang bermula pada jam 5 pagi pula akan diikuti dengan larian secara berulang sebanyak 100 pusingan.

Pendekatan latihan Misbun itu telah menarik ramai pemain muda dari pelbagai negara untuk merasai penggalaman yang pernah dilalui oleh lagenda badminton dunia, Datuk Lee Chong Wei.

Dalam pada itu, dia yang pernah menyandang jawatan selaku pengarah kejurulatihan perseorangan remaja Persatuan Badminton Malaysia (BAM) menyarankan kepada jurulatih untuk memberikan latihan setanding dengan keupayaan pemain.

Ini kerana kecederaan belakang yang berulang yang sedang dihadapi oleh pemain perseorangan negara, Ng Tze Yong hingga memerlukan pembedahan.

"Kecederaan belakang yang berulang mungkin disebabkan kerana corak latihan yang berintensiti tinggi dan latihan fizikal yang membebankan.

"Saya pernah melatihnya dan sebagai pemain muda saya berasakan dia seorang yang lembut dengan fokus latihannya dalam aspek kekuatan fizikal dan kemahiran," katanya.

Pemain perseorangan lelaki yang sedang digilapnya, Mohamad Haris Sufian Rushdan, keluaran akademi itu kini berada di ranking 444 dunia, sedang menerima pendekatan Misbun sebelum bergerak sebagai pemain profesional.