Sukan olahraga di Malaysia melalui satu transformasi positif dengan penganjuran Kejohanan Terbuka Johor Super Series 1 yang menutup tirai semalam.

Buat julung kalinya, kejohanan itu memperkenalkan sistem pemarkahan yang selari dengan badan induk, Olahraga Dunia, selain memberikan hadiah berupa wang ganjaran buat pemenang.

Kejohanan hasil kerjasama Kesatuan Olahraga Malaysia dan persatuan olahraga negeri itu menggunakan modul yang mirip dengan Diamond League anjuran Olahraga Dunia.

Ia juga mendapat sambutan menggalakkan, bukan hanya daripada atlet pelapis, bahkan daripada atlet elit negara, sekali gus menjadi detik signifikan dalam pemerkasaan ekosistem olahraga negara.

Dalam satu temu bual dengan wartawan Astro Arena, Karl Nunis, ketua jurulatih skuad olahraga negara, Poad Kassim, berkata: "Perkembangan ini memang sangat baik dan saya amat menyokong apa yang dianjurkan dalam Super Series ini.

"Ia satu perkembangan yang baik dan satu galakan buat atlet, terutama buat barisan pelapis kita untuk terus memajukan diri mereka."