Jaringan tunggal Akhyar Rashid membenarkan skuad kebangsaan memperoleh kemenangan 1-0 ke atas Turkmenistan dalam aksi persahabatan yang berlangsung di Stadium Sultan Ismail, sebentar tadi.

Gol yang terhasil daripada pemain Johor Darul Ta'zim itu membuktikan kemenangan 3-1 skuad Harimau Malaya ke atas Turkmenistan pada aksi Kumpulan E Kelayakan Piala Asia 2023, 8 Jun lalu bukan sekadar nasib, malah aksi yang dipamerkan skuad kendalian Kim Pan-gon dalam aksi malam ini kelihatan lebih berkualiti.




Dalam ketiadaan Arif Aiman Hanapi, Pan-gon menurunkan Faisal Halim di bahagian kanan serta mempertaruhkan gandingan Paulo Josue dan Endrick Dos Santos mengemudi jentera tengah.

Pelawat hampir membuka jaringan mengundang selepas bola rembatan deras Resul Hojayev hampir menewaskan penjaga gol, Ahmad Syihan Hazmi Mohamed.

Persiapan singkat di Malaysia tidak menghalang Turkmenistan membentuk corak permainan pantas dan sekali lagi hampir mengundang gol pada minit ke-11 namun sempat dihalang Syihan ketika Ruslan Mingazov hampir menyambar peluang terhidang.

Skuad negara turut mula menguji kubu pertahanan lawan, sepakan sudut Faisal Halim tepat mencari Paulo Josue yang menanduk bola tepat ke gawang namun penjaga gol, Rasul Charyyev sempat menepis bola keluar pada minit ke-23.

Ketangkasan Charyyev akhirnya tertewas enam minit kemudian susulan lorongan Corbin Ong membuka ruang buat Akhyar yang berjaya melepasi dari kawalan pertahanan Turkmenistan melepaskan percubaan meletakkan Harimau Malaya mendahului 1-0.

Pan-gon memperkenalkan Nooa Laine yang meraih kap pertamanya menggantikan Dos Santos untuk mengemudi jentera tengah.

Kedua-dua pasukan berusaha mendapatkan jaringan namun tiada yang berjaya menembusi gawang sekaligus menyaksikan perlawanan berakhir dengan keputusan 1-0 memihak Malaysia.

Harimau Malaya kembali turun beraksi bertemu Hong Kong pada Selasa.