Meskipun menghadapi dua kekalahan ke atas pasukan Filipina dan Indonesia, skuad bola keranjang B-18 negara berjaya meraih kemenangan sulung dalam perlawanan terakhir menentang Thailand.

Kedua-dua pasukan menonjolkan permainan bertenaga dan memperagakan aksi sengit dalam misi mencari kemenangan pertama dalam Kelayakan Piala Piala Asia B-18 2024 SEABA di Stadium tertutup MABA, Kuala Lumpur, semalam.

Thailand terlebih dahulu mendahului 20-19 pada suku pertama sehingga terikat 41 sama pada minit terakhir suku kedua sebelum bintang utama, Wei Lin Khoo, yang berjaya menjaringkan 41 mata secara keseluruhan membantu Malaysia mengungguli suku ketiga dan keempat sekali gus menutup perlawanan dengan 102-91.

Walaupun gagal melayakkan diri ke Jordan, penolong ketua jurulatih, Lee Kheng Tian, tetap bangga dengan prestasi anak buahnya dan berharap ia menjadi proses pembelajaran terbaik buat mereka.

"Kami memperbaiki kesilapan ketika tewas di tangan Filipina dan Indonesia untuk mempamerkan prestasi berkualiti dan berhasil mencuri kemenangan dan saya berpuas hati anak-anak buah menunjukkan aksi cemerlang dalam membuat keputusan.

"Kami akan bangkit dan sentiasa berkembang lebih jauh," katanya.