Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dinasihatkan untuk lebih berani mengambil tanggungjawab terutama apabila skuad negara gagal mencapai sasaran ditetapkan badan induk tersebut.

Malah, legenda badminton negara, Datuk Seri Jalani Sidek menggesa BAM supaya tidak dibayangi pandangan netizen terutama apabila pemain berdepan kegagalan dalam sesuatu kejuaraan.

"Janganlah takut apabila netizen bising. Kalau pemain kita kalah, tampil dan berdepan dengan kritikan berkenaan.

"Sukar jika tidak ada persefahaman antara jurulatih dan pengurusan.

"BAM perlu berani untuk pikul tanggungjawab terutama apabila ada pemain kita gagal mencapai apa yang ditetapkan," katanya menerusi Sinar Harian.

Beliau berkata demikian bagi mengulas berhubung pemecatan Pengarah Pembangunan Skuad Remaja negara, Datuk Misbun Sidek pada Jumaat lalu, berikutan kegagalan skuad kebangsaan di Kejohanan Badminton Remaja Asia di Jogjakarta baru-baru ini.

Pada masa sama, Jalani juga kecewa apabila menyifatkan pembangunan badminton dilakukan BAM semakin ketinggalan jika dibandingkan negara lain terutamanya Jepun dan India.

"Dari sudut keputusan BAM perlu kaji secara keseluruhan. Ini tidak, belum habis satu perkara, sasaran itu diubah. Mereka (BAM) nak apa sebenarnya," kata bekas pemain beregu negara.