Roma mungkin menang 2-0 ke atas Real Sociedad dalam perlawanan pertama pusingan 16 Liga Europa tetapi ketua jurulatih, Jose Mourinho, enggan menyifatkan ia keputusan yang baik.

Gol daripada Stephan Al Shaarawy dan pemain gantian, Marash Kumbulla memastikan kemenangan di tempat sendiri yang memberikan Giallorossi kelebihan ketara menjelang aksi timbal balik di San Sebastian.

Bagaimanapun, Mourinho tidak berpuas hati, menggesa berhati-hati dengan kedudukan suku akhir dipertaruhkan.

“2-0 ini hanya bagus jika kami tidak tewas tiga gol dalam perlawanan kedua,” kata Mourinho kepada Sky Sport Italia.

"Saya tidak akan pernah mengatakan ia keputusan yang baik selepas perlawanan pertama."

Mourinho mengakui Roma mempunyai jadual yang rumit sekitar perlawanan kedua pada Khamis 16 Mac, dengan Derby della Capitale menentang Lazio tiga hari kemudian.

“Sekarang kita mempunyai minggu yang berbahaya,” kata pemain Portugis itu.

"Selepas kembali dengan Real Sociedad kami menentang Lazio, walaupun bagi saya bermain dengan mereka seperti bermain dengan Milan atau Juve, tetapi di bandar ini ia tidak begitu."

Roma sebenarnya hanya menguasai 40 peratus penguasaan bola berbanding Sociedad, namun menjana tiga pukulan tepat ke sasaran berbanding pasukan Sepanyol itu.

Walaupun tidak mengisytiharkannya sebagai keputusan yang baik, Mourinho berkata pasukannya mengawal permainan dan berhak untuk menang.

"Saya suka organisasi, usaha dan empati di atas padang," kata Mourinho.

"Kami semua membantu antara satu sama lain. Sukar untuk bermain menentang pasukan yang meletakkan berlian di bahagian tengah. Kami berdepan dengan Empoli dan RB Salzburg, tetapi ia sukar.

"Kami memerlukan mentaliti yang kuat kerana apabila anda tidak memiliki bola untuk masa yang lama, mentaliti adalah penting. Kami mengawal perlawanan walaupun kurang penguasaan bola."