Jose Mourinho mendakwa Roma tidak bernasib baik dalam kekalahan 4-0 mereka di Udinese, menegaskan Paulo Dybala adalah pemain terbaik di padang, dan melabelkan pengadil Fabio Maresca 'sempurna' untuk gaya permainan tuan rumah.

Gol daripada Destiny Udogie, Lazar Samardzic, Roberto Pereyra dan Sandi Lovric mengecam kekalahan pertama Roma semalam ketika Mourinho mengalami kekalahan paling teruk dalam perlawanan Serie A.

Sememangnya, hanya sekali dalam karier pengurusannya Mourinho mengalami kekalahan yang lebih menyeluruh dalam perlawanan liga domestik, kalah 5-0 kepada pasukan besar Barcelona pimpinan Pep Guardiola ketika mengetuai Real Madrid pada 2010.

Walaupun kekalahan teruk, Roma menikmati penguasaan bola yang lebih besar (56.9 peratus) dan merekodkan lebih banyak pukulan (12 berbanding 11) berbanding tuan rumah, dan Mourinho percaya kesilapan pertahanan merugikan Giallorossi.

“Hari ini kami tidak bernasib baik, kami memberikan dua gol yang menentukan perlawanan,” katanya.

“Saya bercakap tentang nasib malang kerana pada mulanya kami bermain baik dengan peluang yang dicipta oleh Dybala, yang bagi saya adalah pemain terbaik di atas padang.

“Adalah jelas bahawa selepas tewas 4-0 seseorang boleh ketawa, tetapi dia memberikan kualiti, dia mempunyai perwatakan.

"Saya memberitahu pemain bahawa apabila Udinese pergi ke hadapan, mereka pandai dalam segala-galanya. Mereka pandai mempertahankan diri, menguruskan masa perlawanan, melakukan serangan balas.

"Perlawanan yang sempurna untuk mereka, kemenangan yang sepatutnya, ia sukar bagi kami tetapi saya lebih suka kekalahan 4-0 daripada empat kekalahan 1-0."


Mourinho berang dengan keputusan untuk menafikan penalti Roma apabila Zeki Celik dijatuhkan ketika kedudukan 1-0, tetapi mengatakan bahawa menyalahkan pegawai atas kekalahan itu adalah 'tidak masuk akal'.

Bagaimanapun, bekas bos Chelsea dan Manchester United itu tidak dapat menahan diri daripada mengecam Maresca, dengan mendakwa gaya pengadilannya sesuai dengan gaya permainan tuan rumah yang lebih fizikal.

"Apabila anda tewas 4-0, adalah tidak masuk akal untuk bercakap mengenai pengadil," kata Mourinho.

“Saya fikir ia tidak adil untuk mengatakan bahawa kami tewas kepada pengadil, kami membayar untuk kesilapan yang kami lakukan.

“Saya tidak menyembunyikan daripada anda bahawa apabila ia adalah perlawanan fizikal seperti ini dan kad kuning pertama diberikan kepada artis perlawanan [Dybala], ia agak bercanggah.

“Prinsip saya sentiasa sama, sebelum perlawanan saya tidak pernah bercakap tentang pengadil, selepas perlawanan saya boleh katakan bahawa dengannya, perasaan kami lemah.

“Tetapi apabila kami melihat siapa dia, kami menyedari bahawa dia mempunyai perasaan yang sempurna dengan Udinese, untuk cara mereka bermain.

"Tetapi kami tidak kalah kepada pengadil, dia tidak bermain perlawanan yang membawa bencana, dia bermain perlawanan pada tahapnya."