Xabi Alonso enggan berputus asa selepas tewas dalam aksi Liga Juara-Juara pertamanya sebagai ketua jurulatih Bayer Leverkusen, menyifatkan kekalahan 3-0 kepada Porto pada Rabu sebagai 'pengajaran'.

Alonso memimpin Leverkusen untuk menang 4-0 dalam aksi Bundesliga ke atas Schalke dalam perlawanan pertamanya sebagai pengurus Sabtu lalu, tetapi mengharungi pengalaman yang lebih mencabar menentang kelab Portugal itu.

Ia melibatkan tiga sepakan penalti di BayArena, apabila pemain Porto, Mehdi Taremi, menambah gol pembukaan Galeno dengan dua sepakan penalti pada separuh masa kedua selepas penjaga gol, Diogo Costa, menafikan percubaan Karem Demirbay (sepakan penalti).

Leverkusen kini gagal menjaringkan sebarang daripada tiga penalti terakhir Liga Juara-Juara mereka, dua daripadanya menentang Porto musim ini (juga Patrik Schick pada 4 Oktober).

Di sebalik keputusan itu, pasukan Bundesliga itu berjaya menguasai 64 peratus penguasaan dan 17 percubaan, menyebabkan Alonso menyifatkan kekalahan itu sebagai tidak adil.

"Kami perlu menganalisis perlawanan, kembali esok dan teruskan. Hari ini ia merupakan sesuatu yang perit untuk diterima, tetapi itulah bola sepak. Hari ini adalah pengajaran untuk kami," katanya kepada UEFA.com.

"Kami dapat melihat hari ini bahawa kesilapan kecil boleh menghadirkan hukuman dalam aksi Liga Juara-Juara. Sukar untuk saya bercakap mengenai keputusan itu kerana saya fikir kami tidak layak untuk menang."


Bekas pemain tengah Sepanyol itu menjadi jurulatih ketujuh berbeza Leverkusen yang kalah dalam perlawanan Liga Juara-Juara pertamanya, tetapi yang pertama dibolosi tiga jaringan.

Penjaga gol Lukas Hradecky juga menganggap Leverkusen sukar dilakukan, sambil menambah: "Ia adalah permainan yang kurang bernasib baik. Ia bermula dengan cara yang buruk untuk kami dan berakhir dengan cara yang buruk.

"Tidak lama selepas rehat kami kehilangan gol kedua. Setiap perkara kecil penentu keputusan perlawanan. Pada ketika ini kami perlu bekerja keras untuk mendapatkan kejayaan. Ia adalah masa yang sukar untuk kelab kami, tetapi kami akan berusaha untuk mencapainya."

Leverkusen kekal di tangga tercorot Kumpulan B berikutan kekalahan ketiga mereka dalam empat perlawanan Liga Juara-Juara musim ini, tiga mata di belakang Porto di tangga kedua.